Nyttårsforsetter for 2015

 

Vi nærmer oss det nye året med stormskritt. Har du bestemt deg for å endre noe i livet ditt?

Nyttårsforsetter er for meg et høydepunkt i året fordi «alle» blir opptatt av målsetninger. Er du en av de som bestemmer deg for de samme målene år etter år, uten at du når dem? Da er det kanskje noe galt med målene dine. Du velger målsetningene fordi du vil bli lykkeligere, men hvis du tror du blir lykkeligere av å nå målene dine tar du sannsynligvis feil. Forskning viser at så mye som femti prosent av lykken er genetisk, ergo har du ikke kontroll over halvparten av det som styrer lykkefølelsen i deg.

 

Gi opp eller kjør på

Du bør ha en balanse mellom å klamre deg fast til et mål år etter år, og det å bestemme deg for å gi opp dette målet. I noen tilfeller kan det være viktig å bestemme seg for å holde på et mål. Hvis du er en av dem som aldri gjennomfører noe ordentlig, alltid utsetter det du burde gjort, og lett mister interessen for ting, kan det være at målsetningene er blitt et mønster der du bekrefter din egen udugelighet ovenfor deg selv. Det kan ha en stor verdi å bryte dette mønsteret, klare å gjennomføre et prosjekt, og virkelig feire seg selv etterpå. Men det kan i andre tilfeller være like riktig å kansellere hele målet, fordi du bruker så mye tid og dårlig energi på å nå det.

 

Adferd kan oppstå spontant

Frykter du for eksempel at du skal slutte å trene hvis du ikke tenker på trening? Selv om du kutter ut et mål, kan det være at du når målet allikevel. I noen tilfeller kan det faktisk være større sjanse å nå målet, fordi du ikke blir så sliten av å tenke på alt du burde gjort. Ergo du sitter igjen med mer energi til aktivitet. Å bevege seg er faktisk et instinkt, som kommer tydelig til utrykk når man har det bra.

 

De resterende femti prosent av lykkefølelsen

Muligens kommer så lite som ti prosent av lykken utenfra. Med utenfra mener jeg for eksempel hvor du bor, om du har barn eller ikke, om du er rik, eller ikke, eller om du er pen eller ikke. Men 40 prosent av lykkenivået kan du selv styre. Du kan bruke tiden på nytelser, det vil si den gode følelsen av for eksempel å spise en god sjokolade. Men det er litt for enkelt å nå en slik nytelse. Du kan bli avhengig av nytelser, og bruke så mye tid på nytelser at det ødelegger for å leve et normalt liv. Se for eksempel på alkoholikere. De har blant annet mistet kontroll over nytelsene. Nytelser fremfor tilfredsstillelser kan bidra til å forklare hvorfor vestlige land scorer høyt på psykiske lidelser.

 

Tilfredsstillelse

Det er heldigvis andre steder det er mer langvarig lykke å hente. Istedenfor å satse kun på nytelser kan du satse mest på tilfredsstillelser. Flytfølelse er en tilstand der følelsene faktisk opphører, men det føles godt etterpå. Tiden forsvinner, og du faller inn i det du gjør, med hele deg. Lykkelige folk bruker personlige styrker i barneoppdragelse, kjærlighet, og jobb.

 

Hva liker du

Hvis problemet ditt er at du ikke vet hva du liker, ikke bruk så mye tid på å lete etter svarene. Gå heller i terapi, eller sett av for eksempel denne dagen til å finne ut hva du skal bruke tiden din på. Bruk Martin Seligmans tester for å finne dine signaturstyrker. Du finner testene her: https://www.authentichappiness.sas.upenn.edu/

Velg mellom VIA Survey of Character Traits, eller den (etter min mening) for forkortede utgaven Brief Strength Test. Når du har funnet dine topp signaturstyrker bør du velge aktiviteter der du bruker disse styrkene. Slik vil du bli lykkeligere i 2015.

Takk for det gamle, og lykke til i det nye året!

Hilsen Hans-Petter Karstad

 

Kommenter innlegget

*